15.3.
Zájem o kohoutkovou vodu v restauracích v posledních letech stoupá. Důvodem jsou osvětové kampaně i nabídky pro restaurace. Velký kus práce nás přesto ještě čeká...
Společnost Veolia Voda zahájila podporu kohoutkové vody v restauracích v létě 2009. "Akce se ujala, alespoň v některých restauracích či barech si lidé mohou vybrat, jakou vodu chtějí pít," hodnotí Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace a marketingu Veolia Voda pro Českou republiku.
V rámci projektu nabízí Veolia Voda restauracím designové karafy Daniela Piršče a Jiřího Pelcla. V každé restauraci navíc provede vodárenská společnost zdarma rozbor vody. V Praze se do projektu zapojilo 210 hotelů a restaurací, celkem v celé republice více než čtyři sta. Projekt je omezen na oblasti, kde Veolia Voda působí, databáze restaurací je k dispozici na www.kohoutkova.cz. Do projektu se zapojili restaurace v Praze, Hradci Králové, Plzni a okolí, v celých severních Čechách, na Příbramsku, v Českém Brodě, Kladně, Mělníku, Kralupech nad Vltavou, Slaném, Rakovníku, v obcích kolem západního okraje Prahy, v Olomouci, Zlíně a okolí.
Dle aktuálního výzkumu společnosti Synovate 82% potřebitelů jsou ochotné za kohoutkovou vodu dokonce zaplatit. "Je na majitelích restaurací, zda budou vodu v karafě nabízet zdarma, nebo ji zpoplatní," dodává Marcela Dvořáková.
Kampaň však nevzbudila zájem jenom u spotřebitelů, velmi znervóznila také výrobce minerálních vod. I když není projekt namířen přímo proti konzumaci minerálních vod (jedná se o odlišné produkty), mají výrobci minerálek obavy z poklesů prodeje. Restaurace totiž tvoří klíčovou část jejich obratu. "Dokonce obcházejí restaurace a nabádají je, aby vodu z kohoutku neservírovaly," uvádí paní Dvořáková.
Projektů na podporu kohoutkové vody je v České republice více. Obdobným projektem je např. Česko pije vodovodu s celorepublikovým dosahem. Nevýhodou může být menší servis - restaurace nemají k dispozici vodní karafy ani rozbory vody. Pozitivem naopak je nápad slepých testů vody, které organizátoři Česko pije vodovodu v rámci projektu připravili. V anonymních testech tři čtvrtiny lidí daly kohoutkové vodě lepší nebo stejnou známku jako baleným vodám. "Dali jsme lidem ochutnat tři vzorky - vodovodu, balenou pitnou vodu a balenou pramenitou vodu. Výsledek naboural zažitý předsudek, že vodovoda není tak dobrá jako balená voda," říká Zuzana Cabejšková, vedoucí projektu Česko pije vodovodu.
Hlavní cíl obou projektů je bezesporu stejný - naučit Čechy pít kohoutkovou vodu a nestydět se ji žádat v restauracích. Jen tak bude v budoucnu kohoutková automaticky k dispozici. V zahraničí jsou v této oblasti výrazně napřed, v některých zemích mají dokonce uzákoněnou povinnost nabídnout kohoutkovou vodu.
11.2.
Pokud chceme zjistit, jaká je aktuální kvalita pitné vody ve vašem městě městě, stačí navštívit www stránky vodárenských...
11.5.
15.2.
V minulém díle jsme vysvětlili, jaký je rozdíl mezi nejvyšší mezní, mezní a doporučenou hodnotou hygienických limitů. Dnes...